Rachunkowość Cosinus Tychy

Pomoce i inne


#1 2011-11-12 12:04:26

Mada

Administrator

Zarejestrowany: 2011-11-09
Posty: 25
Punktów :   

30 października 2011r.

Temat: Proces komunikacji.

Podstawą prawidłowego funkcjonowania biura i dobrych relacji między pracownikami jest odpowiednia komunikacja. Do zaistnienia procesu komunikacji powinny być przynajmniej 2 osoby: nadawca i odbiorca komunikatu.

Nadawca dokonuje procesu kodowania czyli przetwarzania myśli na znaki np. słowa. Powinien on uświadomić sobie własne intencje czyli co chce przekazać. Cechy nadawcy są istotne dla interpretacji wygłaszanych treści, czyli te same słowa w ustach różnych osób mają zupełnie inne znaczenie. Ważna jest wiarygodność nadawcy, jego kompetencje, autorytet, znajomość zagadnienia.

Odbiorca musi najpierw odebrać za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu odpowiedni komunikat, a następnie odkodować go czyli przetworzyć odebrane znaki i dokonać ich interpretacji. Interpretacja zależy od posiadanych przez odbiorcę wcześniejszych doświadczeń, postaw i cech osobowości i warto zauważyć, że nie zawsze jest ona zgodna z intencjami nadawcy.

Komunikacja werbalna (słowna) to proces porozumiewania się między ludźmi za pomocą słów i tekstów pisanych. Podczas rozmów powinniśmy kontrolować swoje zachowanie poprzez:
- tempo mówienia,
- stosowanie przerw aby zainteresować słuchaczy,
- odpowiednią dykcję,
- poprawność gramatyczną,
- wyraźną artykulację,
- zrozumiałe dla odbiorcy słownictwo,
- unikanie powtarzania słów.

Typy komunikatów w zależności od treści

* krytyczne: wygłaszane w celu poinformowania osoby, że nie jest w porządku i wzbudzenia w niej poczucia winy,
* strukturalne: instruktażowe, czasem moralizatorskie, informujące drugą osobę jak powinna się zachowywać, jak postępować,
* opiekuńcze:pomagające rozwiązywać problem, udzielić pomocy, ręczyć, przejąć inicjatywę,
*wspierające: traktujące partnera jako osobę, która potrafi samodzielnie rozwiązać problem.

Komunikacja niewerbalna porozumiewanie się za pomocą gestów. Główne formy komunikacji:
- wyraz twarzy,
- kontakt wzrokowy,
- dotyk,
- postawa ciała,
- wygląd zewnętrzny,
- gesty,
- uśmiech.

Bariery w komunikacji

Przeszkodą w komunikacji interpersonalnej jest każdy czynnik, który zakłóca lub utrudnia wymianę informacji między nadawcą i odbiorcą. Czynniki zewnętrzne można szybko zidentyfikować, trudniej z czynnikami wewnętrznymi gdyż wymagają one głębszej analizy zachowań obu stron występujących we procesie komunikacji.

Bariery wewnętrzne
* osądzające: gdy narzucamy swój punkt widzenia innym, próbujemy rozwiązać ich problemy bez konsultacji z nimi i uwzględnienia ich reakcji,
* decydujące za innych: kiedy pozbawiamy innych możliwości samodzielnego podejmowania decyzji, wzbudzamy w nich tym samym wrażenie niższości,
* uciekanie od cudzych problemów: gdy nie bierzemy pod uwagę uczuć i problemów partnera odpychamy od siebie jego lęki i obawy.

Blokady językowe: kiedy chcemy obniżyć poczucie wartości rozmówcy a wywyższyć swoją osobę.

Temat: Konflikty w biurze i ich rozwiązywanie.

Konflikt to antagonizm, czyli sytuacja, która występuje wtedy, gdy pojawia się sprzeczność interesów, pragnień, przekonań i celu.

Przyczyny konfliktu:
- różnice w postrzeganiu tych samych sytuacji,
- błędy w komunikacji,
- silne emocje,
- stereotypy,
- zachowania odwetowe.

Przyczyny konfliktu wartości:
- odmienne przekonania religijne,
- odmienne wartości związane z własną oceną,
- odmienne zwyczaje i konwenanse,
- odmienny światopogląd, filozofia życia,

Przyczyny konfliktu informacji:
- brak informacji lub posiadanie odmiennych danych,
- błędna interpretacja lub różne interpretacje danych,
- różne formy zbierania danych,

Przyczyny konfliktu strukturalnego:
- pozycje zajmowane w społeczeństwie, przedsiębiorstwie i rodziniem
- odgrywanie określonych ról,

Przyczyny konfliktu interesów:
- rzeczowy : ograniczony dostęp do zasobów,
-społeczny: zaspokojanie swoich potrzeb kosztem innych.

Asertywność : umiejętność bezpośredniego, pełnego wyrażania swoich myśli, emocji, uczuć, poglądów i pragnień w kontaktach z innymi w sposób respektujący uczucia, myśli i poglady innych.

Cechy człowieka asertywnego:
- wie, czego chce i potrafi o tym wyraźnie powiedzieć,
- jest bezpośredni i otwarty, wypowiada się jasno i konkretnie,
- zna swoją wartość,
- potrafi zdecydować czy jego pragnienia i zamiary są uczciwe wobec innych,
- nie boi się ryzyka,
- robi to co lubi,
- jest uczciwy i takiej samej postawy oczekuje od innych,
- szczery,
- potrafi z godnością przyjmować słowa krytyki.

Temat: Sekretariat.

Sekretariat to komórka organizacyjna powołana do obsługi osoby pełniącej funkcję kierowniczą w zakresie realizacji jego poleceń i wykonywania wielu czynności techniczno-manipulacyjnych. Jest to centrum informacji każdej jednostki organizacyjnej.

Celem sekretariatu jest współudział w całym procesie zarządzania firmą przez dyraktora. Wizerunek firmy kształtowany jest przez wiele czynników, najczęściej tworzony na podstawie kontaktów z sekretariatem i sekretarką.

Na wizerunek mają wpływ:
- wystrój firmy (kolorystyka, meble),
- zewnętrzny wygląd firmy, jej otoczenie,
- dyplomy pracowników,
- logo firmy,
- forma i sposób komunikowania się z otoczeniem i petentami,
- dyscyplina pracy i etykieta zawodowa,
- przestrzeganie zasad dobrego zachowania w biurze.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.076 seconds, 10 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.blackveilbrides.pun.pl www.naruto-warriors.pun.pl www.rodzinnewille.pun.pl www.erpegia.pun.pl www.bud.pun.pl