Temat: Grupowanie statystyczne i szeregi statystyczne.
Materiał statystyczny zbierany w trakcie badania należy pogrupować w celu późniejszej jego prezentacji. Najczęściej grupujemy materiał wg kilku cech - kryteriów kwalifikacyjnych.
Zebrany i pogrupowany materiał statystyczny powinien być zaprezentowany.
Istnieją trzy sposoby prezentacji danych:
a. w układzie tabelarycznym, b. w postaci graficznej (wykresy), c. włączenie do tekstu pisanego.
Najprostszą formą tabelarycznej prezentacji danych jest szereg statystyczny. Szeregiem statystycznym nazywamy rząd wielkości uporządkowany wg określonego kryterium. Szereg składa się z dwóch rubryk, w jednej rubryce określone jest kryterium, a w drugiej ilość elementów przypadających na to kryterium.
tytuł
kryterium ___________|_____________ilość jednostek | | |
Rozróżniamy następujące szeregi statystyczne:
a. wyliczające : mają najbardziej elementarną formę, wymienione są w nich kolejno poszczególne wielkości statystyczne, ale nie stanowią one łącznie jednej określonej całości, b. terytorialny : przedstawiają rozmieszczenie badanej zbiorowości w terenie (przestrzeni). W szeregach tych w pierwszej rubryce wymienione są poszczególne tereny (np. kraje), a w drugiej ilość elementów przypadających na tereny.
Ludność krajów Europy (tys.)
kraje | il. mieszkańców ________|__________________ Polska |......
c. dynamiczny (chronologiczny, czasowy) : przedstawiają wielkości badanego zjawiska w poszczególnych okresach lub momentach. W pierwszej rubryce takich szeregów wymienione są okresy lub momenty.
Produkcja samochodów
lata | il. jedn. ____________ 2005| 125 2006| 128 2007| 126 ___________ | 379
d. rozdzielczy (strukturalny) przedstawia podział zbiorowości statystycznej na części z określonego, rzeczowego punktu widzenia. Szeregi te dzielimy na dwie grupy:
a. oparte na cechach mierzalnych, b. oparte na cechach niemierzalnych.
Ad. a. w szeregach tych wartości cechy układane są w przedziały klasowe (klasy) , liczba jednostek którą obejmuje klasa nazywamy przedziałem klasowym . Dolną granicą przedziału klasowego jest mniejsza liczba określająca przedział, a górną większa. Przedział klsowy jest zamknięty wtedy gdy górna i dolna granica określone są rzeczowo.
przykład
Studenci kierunku X
lata życia | il. os. _______________
19-21 | 20 21-23 | 18 23-25 | 25 25-27 | 40 pow. 27 | 7 ____________ 110
rok studiów | il. osób __________________ I | 31 II | 25 III | 30 IV | 24 ______________ 110
w przypadku pierwszej tabeli występuje cecha mierzalna ciągła, a w drugiej cecha mierzalna skokowa
Tablica statystyczna
płeć K M R 19-21 12 8 20 21-23 10 8 18 23-25 18 7 25 25-27 22 18 40 pow. 27 1 6 7 R 63 47 110
Źródło : opracowanie własne
Tablica pokazuje więcej informacji, gdyż żeby ją wypełnić trzeba pozyskać więcej informacji.
|